Nuovo sistema delle classificate: ecco alcuni utili chiarimenti dei devs!
Da ieri mattina il nuovo sistema delle partite classificate è finalmente atterrato anche nella regione europea di Hearthstone, con migliaia e migliaia di giocatori che si sono presto ritrovati ad affrontare le loro nuove scalate al rank Platino, Bronzo, Oro o Diamante, invece dei soliti “rank 10” “5” o “20”.
Vista l’entità dei cambiamenti, gli sviluppatori hanno ritenuto utile pubblicare una lunga serie di chiarimenti riguardo il funzionamento di questa nuova feature, partendo dalle stelle bonus che riceveremo ogni mese fino ad arrivare al nuovo matchmaking ed al come verranno messi in sfida due giocatori.
Ricordiamo a tutta la nostra community che proprio ieri abbiamo sviluppato un approfondimento interamente indirizzato e dedicato alla spiegazione delle ricompense ed al come queste potranno essere ottenute dai giocatori (clicca qui per ulteriori informazioni).
Tra i più importanti chiarimenti voluti dai devs, si segnala il fatto che il matchmaking di Hearthstone si orienterà su due pool divisi: ogni giocatore verrà infatti messo in match con un avversario in base al suo rank ed anche al suo rating personale (l’MMR per l’appunto)…in sostanza, avendo un moltiplicatore di stelle bonus più grande di 1 verremo inseriti nel primo pool, mentre se il nostro star bonus sarà di 1 andremo a comporre il secondo pool.
Grazie a questo sistema a doppio pool, secondo gli sviluppatori dovrebbe diminuire il fenomeno del “grind“, garantendo ai giocatori degli avanzamenti nelle classificate con molte meno partite rispetto a come era in passato. Sempre riguardo l’MMR di ogni singolo giocatore, è stato invece confermato che resterà immutato anche non giocando per un’intera stagione, mentre andremo a perdere delle stelle bonus se resteremo lontani dalle classificate per molto tempo.
Il post
Hey everyone! We put together a general matchmaking FAQ here for our new ranked system to help answer questions you may have.
For general description of this new system, please refer to our Year of the Phoenix blog 32.
If you want to learn some basic concepts of matchmaking, here is our previous blog 14 about matchmaking in Battlegrounds.
Q: How does matchmaking work for each season?
A: There are two matchmaking pools: matchmaking by rating (aka. MMR) and by rank.
When your star bonus multiplier is bigger than 1, or you are in Legend rank, you are (generally) in the first matchmaking pool; when your star bonus drops to 1, you are in the second pool.
Q: Why are there two matchmaking pools?
A: Since each player starts at the bottom of the ladder at start, we want fair matches for everyone (aka. win-rate close to 50%). At that time, your progression on ladder is protected by your star bonus, thus your net expected gain will be positive through the ladder. Once other players run out of star bonuses, matching by rank will allow for good players, or players who want to push themselves a bit, to be able to progress to a higher rank.
In short, having two matchmaking pools helps players progress in the ladder without having to grind as much, while still making most matches fair.
Q: If I “tank” my MMR at certain rank floor, will I be matched with easier opponents next season because you are matchmaking by MMR at the start?
A: No, in general you won’t. At the start of the season we will recover your MMR to certain threshold if it is dropped below that value, which is based on what your rank is in the previous season. Therefore, there would be no benefits to intentionally tank your MMR.
Q: How many stars bonuses do I get at the start of the season?
A: It depends on your current MMR and the rank you reached from your previous season, whichever gives a higher value. Generally, the minimal initial star bonuses you get for each rank floor you reached are:
Best Rank | Minimal Initial Star Bonuses |
---|---|
Bronze 10 | 2 |
Bronze 5 | 2 |
Silver 10 | 2 |
Silver 5 | 3 |
Gold 10 | 4 |
Gold 5 | 5 |
Platinum 10 | 6 |
Platinum 5 | 7 |
Diamond 10 | 8 |
Diamond 5 | 9 |
Legend | 10 |
As you can see, every player starts with at least two stars bonuses.
Q: Do you reset MMR each season?
A: No, we do not.
Q: Will the value of my previous season’s MMR be exactly same as the new season?
A: Technically no, although the change will be very small and the “value order” will be kept (Player A whose MMR is larger than player B in the last season will still be ordered as such). Mathematically, a re-normalization process takes place at the start of each season to keep the distribution in a nice bell-shaped curve.
Q: If I missed one season, will I lose my star bonuses when I return?
A: No, you won’t.
Q: If I missed multiple seasons, will I lose star bonuses when I return?
A: Based on how long you are absent, there will be some small decay applied to your MMR. Therefore, you may (or may not) lose some star bonuses.
Q: Where do the win steak bonuses end?
A: Diamond 5.
Infine, ma non per importanza, il Community Manager Kerfluffle ha specificato il numero di stelle bonus ottenibili ai vari rank, partendo dalle 2 che otterremo tra il Bronze 10 ed il Silver 10, fino ad arrivare alle 8, 9 e 10 stelle bonus che riceveremo tra il Diamond 10, il Diamond 5 ed il Legend, ovvero i tre più elevati livelli attualmente presenti nella Locanda.